Safaripark Beekse Bergen is een kuifmangabey kwijt. Afgelopen weekend liep het dier weg uit de Brabantse dierentuin. Een wandelaar met een Duitse herder kwam het dier vanochtend plotseling tegen op enkele kilometers afstand van het park.
De aap bleek volledig ontspannen. “Ineens liep de aap vlak naast ons, maar het dier was enorm relaxed. Het was echt totaal niet onder de indruk van mij of de hond. Toen was mijn stress ook snel weg”, vertelt de passant aan het Brabants Dagblad.
Later dook het dier volgens haar op elders in Esbeek. Beekse Bergen wil het dier graag vangen, maar benadrukt dat het schuw kan zijn en meteen zal vluchten als het wordt benaderd. De dierentuin gaat een speciaal telefoonnummer op de website plaatsen waar meldingen van de aap naartoe gezonden kunnen worden.
Congo
Kuifmangabeys zijn middelgrote apen die van nature voorkomen in regenwouden van Congo. Ze zijn volgens Beekse Bergen niet gevaarlijk voor dieren of mensen. Hoe het dier heeft kunnen ontsnappen is niet bekend. In het Brabantse dierenpark wordt de soort gehuisvest bij een groep Westelijke laaglandgorilla’s aan de rand van het park.














