De brandweer is vannacht uitgerukt naar Burgers’ Zoo. Om 01.10 uur werden de hulpdiensten in de hoogste urgentieklasse gealarmeerd vanwege een mogelijke brand in een bijgebouw van de Arnhemse dierentuin. Van een echte brand bleek echter geen sprake, bevestigt parkdirecteur Alex van Hooff aan ZooFlits.
In een technische ruimte nabij tropenhal Bush en het aquarium Ocean was een brandalarm afgegaan. “Een apparaat bleek niet optimaal te functioneren. Er waren geen vlammen en er was ook geen echte brand, maar het apparaat veroorzaakte wel veel damp”, legt Van Hooff uit.
Het ging om een onderdeel van een koelsysteem voor voedsel, dat door de damp het alarm activeerde. De brandweer betrad eenmaal ter plaatse de technische ruimte in beschermende kleding. “Zij hebben vastgesteld dat er geen brand was, maar gaven wel aan dat het goed was dat ze waren gekomen.”
Geen gevaar
De technische dienst van de dierentuin gaat de komende dagen aan de slag met het defecte systeem. “Wij zijn blij dat de brandweer er snel was en er snel duidelijkheid is gekomen.” Volgens Van Hooff zijn de dieren op geen enkel moment in gevaar geweest. Ook heeft het incident geen gevolgen voor bezoekers die vandaag langskomen.














