Het tijdschrift voor abonnementhouders van Diergaarde Blijdorp wordt digitaal. Deze week viel de laatste editie van ‘De Giraffe’ bij vaste bezoekers van de Rotterdamse dierentuin op de deurmat. Men gaat over op een digitale variant. De wijziging roept onder Blijdorp-fans teleurgestelde reacties op.
Al bijna tien jaar geeft Blijdorp meerdere keren per jaar het abonnementhoudersblad ‘De Giraffe’ uit, maar dat is vanaf dit jaar over en uit. “Een historisch moment want het tijdschrift stopt in de huidige vorm en krijgt een eigentijds, digitaal jasje, onder de naam ‘Mijn Blijdorp’“, laat het dierenpark weten.
In ‘De Giraffe’ verschenen diverse Blijdorp-nieuwtjes, interviews en andere verdiepende artikelen over onder meer de dieren in de dierentuin. Iedere abonnementhouder van Blijdorp kreeg het tijdschrift gratis thuisbezorgd. Hoe de vervangende digitale variant ‘Mijn Blijdorp’ er precies uit gaat zien, is nog onduidelijk. Men spreekt vooralsnog over een ‘boeiend platform’ dat als website verschijnt en binnenkort ook als app gedownload kan worden.
Teleurgestelde reacties
Bezoekers vrezen met het nieuwe platform voor een verlaging in lezers én kwaliteit: “Heel jammer dat het digitaal wordt. Wordt het dan geen veredelde nieuwsbrief”, vraagt Patrick Verhoeks zich op Instagram af. “Ik snap de beslissing, maar ben bang dat de digitale versie bij mij niet of nauwelijks gelezen/bekeken zal worden. Ik heb liever een tijdschrift in mijn handen”, concludeert Nel Koppelaar. “Jammer! Ik lees langere verhalen nooit digitaal”, zegt een andere Blijdorp-volger.
Blijdorp-fans Marlies Burgerhout en Anita de Winter lijken geregeld last te hebben van computerproblemen. “Liever gewoon een papieren exemplaar. Alles moet digitaal en er loopt steeds meer vast”, laten zij beiden op Facebook weten. Ook abonnementhouders die het tijdschrift aan anderen doorgaven, zijn niet blij. “Wel jammer dat wij naar digitaal moeten! Na het lezen krijgen de kleinkinderen het blad namelijk” en “mijn moeder las hem bijvoorbeeld ook en die heeft geen smartphone, iPad, pc of laptop”, klinkt het.
Digitale productiegroei
Blijdorp heeft op tientallen teleurgestelde reacties gereageerd. “Duurzaamheid is een kernwaarde in alles wat we doen, en we streven ernaar onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Het minderen van ons papiergebruik is hierbij een logische stap”, schrijft het park onder meer. “Maar niet getreurd, met ons online platform ‘Mijn Blijdorp’ verminderen we papierverbruik en kunnen we actueel nieuws exclusief en op maat aanbieden voor verschillende doelgroepen.”
Blijdorp-volger Lex Dammers houdt er vervolgens een milieutechnisch vraagstuk op na: “Staat het verkleinen van de ecologische voetafdruk van een duurzaam geproduceerd fysiek medium echt in verhouding tot de milieudruk van datacenters die deze digitale productiegroei met zich meebrengen? Of is het vooral symboolpolitiek?”, vraagt hij zich af op Facebook. Blijdorp heeft niet gereageerd op dit dilemma, maar bevestigt aan een andere kritische volger wel gewoon vrolijk door te gaan met het uitgeven van papieren plattegronden, folders en posters.