Diergaarde Blijdorp draaide in 2024 miljoenen euro’s verlies, maar bleef toch heel veel geld investeren in digitalisering. Terwijl het Rotterdamse dierenpark kampt met een torenhoge onderhoudsachterstand en nieuwbouwprojecten stelselmatig worden uitgesteld, blijft de dierentuin vol inzetten op digitale bezoekersbeleving.
Er werd in 2024 853.000 euro gestoken in de ‘digitale strategie’, valt te lezen in het jaarverslag van de dierentuin. Het geld zou onder meer in de app en website gestoken zijn. Echter bestond een eerdere Blijdorp-app al en werd een compleet nieuwe website al in 2023 gelanceerd. Waar is dat geld dan in gaan zitten?
“We hebben vorig jaar grote stappen gezet om Blijdorp digitaal op de kaart te zetten”, legt een woordvoerder desgevraagd uit aan ZooFlits. “Zo is de Blijdorp app vernieuwd en verder uitgebreid. Het is écht een onderdeel van het bezoek geworden.” Men introduceerde Expeditie Blijdorp. Dat bestaat uit educatieve (thuis)opdrachten, waarmee badges vrijgespeeld kunnen worden.
Blijdorp belooft deelnemers vervolgens ‘vette beloningen’ en ‘exclusieve content’ in de app. Zo kunnen app-gebruikers onder meer toegang tot webcams winnen. Die werden eerder nog vrij toegankelijk aangeboden via de website van de dierentuin.
Groot succes
Eind mei telde de app 100.000 gebruikers, die 21.000 uur aan educatieve spellen hebben doorlopen. Een van de masterminds achter deze vernieuwing is Chief Marketing Officer Caroline Ottjes. Zij ziet het initiatief als een groot succes. “De 21.000 uur aan educatie zijn meer dan een cijfer, het toont aan dat we op de juiste manier inspelen op de huidige trends binnen de recreatiesector. De trend van bezoeken, beleven, bijleren.”
Het geld is niet alleen in de app gaan zitten, legt een woordvoerder uit. Zo kwam er een nieuw intranet voor personeel. “Een zogenaamd sociaal intranet waarmee we onze interne communicatie verder hebben verbeterd en onderling delen van nieuwtjes, kennis, enz. hebben gestimuleerd.” Ook is de website nog verder geoptimaliseerd.
Wildlands-app
Een andere Nederlandse dierentuin, Wildlands Adventure Zoo Emmen, probeerde in 2016 ook al een app te integreren in het dierentuinbezoek. Via daar konden bezoekers de plattegrond bekijken, informatie vinden over dieren en nieuwtjes lezen. Het initiatief mondde uit in een fiasco: veel bezoekers wilden hun telefoon niet tijdens hun bezoek gebruiken. De app is uit de lucht gehaald en de afgelopen jaren investeerde de dierentuin toch maar weer in fysieke educatie.
2025
Voor het komende jaar staan opnieuw investeringen in de Blijdorp-app gepland, aldus het jaarverslag. Rondom grote investeringen in het park zelf, zoals een eerder aangekondigde uitbreiding van het olifantenverblijf en herbouw van vlinderkoepel Amazonica, is het angstvallig stil. Deze week werd wel een nieuwe Noordzee-expositie geopend.