Diergaarde Blijdorp ziet dit jaar een kleine daling in het aantal bezoeken van abonnementhouders. Het regenachtige voorjaar zou een negatief effect hebben gehad op dit bezoekersaantal. De totale bezoekerscijfers van de Rotterdamse dierentuin zouden tot nu toe echter wel stabiel zijn gebleven.
Dat vertelt Carolien Ottjes, eindverantwoordelijk voor communicatie en marketing in Blijdorp, in gesprek met website Adformatie. Diergaarde Blijdorp heeft momenteel circa 124.000 abonnementhouders. Vorig jaar trok het park 1.444.864 bezoekers. Toen was er in het totale bezoekersaantal sprake van een kleine daling ten opzichte van 2022.
De afname in het aantal bezoekers in 2023 zou volgens Blijdorp te wijten zijn aan de vele regenval. Dit jaar heeft de daling in het aantal bezoeken bij abonnementhouders ook te maken met het weer, aldus Ottjes. “Er is wel een dipje bij het aantal bezoekers van de abonnementhouders, maar alles bij elkaar zijn de bezoekcijfers stabiel gebleven”, vertelt ze. “Ik had graag een plus gezien, maar we hebben last gehad van het regenachtige voorjaar.”
Campagnes
Vorig jaar presenteerde Diergaarde Blijdorp een nieuw masterplan. Daarin staan de toekomstplannen van het park beschreven. Men wil zich omvormen van dierentuin naar natuurherstelorganisatie en zich nog meer richten op natuurbehoud en bescherming. Dit jaar werden al meerdere campagnes in het park gepresenteerd die aansluiten op dit masterplan.
Hoewel dierentuinliefhebbers kritisch zijn op het Masterplan, zijn volgens Ottjes mensen juist enthousiast over de grote koerswijziging. “Als we naar het sentiment kijken, zien we dat mensen het hier prettig vinden en het educatieve deel waarderen”, legt de marketingspecialist uit. “Dus puur alleen een dierentuin bezoeken en naar een olifant kijken is soms niet meer voldoende. Een deel van de bezoekers wil ook echt de kinderen kunnen uitleggen hoe die olifant leeft.”