Uit Artis is vanmiddag een rode vari ontsnapt. De halfaap wist uit zijn verblijf te komen en werd later buiten het park aangetroffen. Hoe de rode vari heeft kunnen ontsnappen, is nog niet bekend.
Het dier werd hoog in een boom aan de Alexanderkade aangetroffen, enkele straten van de dierentuin vandaan. Zowel de politie als een team van Artis kwamen ter plaatse om de ontsnapte halfaap te vangen. Daarbij zou hij met een verdovingsgeweer in de buik zijn geraakt.
Verzorgers van Artis stonden met doeken klaar om de rode vari op te vangen zodra de verdoving zou werken. Uiteindelijk moest de brandweer het dier rond 14:30 uit de boom halen, omdat de verdoofde vari op een tak was blijven liggen. Inmiddels is hij teruggebracht naar het dierenpark.
Eerdere ontsnapping
Rode vari’s zijn niet gevaarlijk voor mensen en leven in Artis in een doorloopverblijf. Dat verblijf kan via luchtbruggen worden verbonden met het gerenoveerde Kerbertterras. Eerder dit jaar wisten daar drie ringstaartmaki’s bijna te ontsnappen. Hoe de vari nu weg wist te komen, is nog onduidelijk.















