Een verlaten dierentuin huisvest nog altijd een enorme collectie dieren. Zoo-Parc des Félins Les 3 Vallées in het Zuid-Franse departement Tarn is al sinds juli 2022 gesloten. Maar nog altijd verblijven ongeveer tweehonderd dieren in verouderde verblijven. Daarom is een reddingsactie gestart om de dieren uit het park te halen.
Het Natuurhulpcentrum in het Belgische plaatsje Oudsbergen trekt aan de bel over de situatie. “Voor sommige dieren dreigt euthanasie als er geen geschikte opvangplek gevonden wordt”, zegt het centrum. Medewerkers van de opvang reisden onlangs naar Frankrijk en haalden een mannelijke leeuw uit het park.
Hoewel het opvangcentrum de naam van de dierentuin niet noemt, blijkt uit beelden van de reddingsactie dat het gaat om Zoo-Parc des Félins Les 3 Vallées. In de dierentuin leven ook nog soorten als zebra’s, emoes, kamelen, ringstaartmaki’s, gibbons, stekelvarkens en panters. Ook de andere dieren “hebben dringend hulp nodig”, aldus de organisatie.
Meermaals gesloten
Zoo-Parc des Félins Les 3 Vallées opende in 2013, maar moest sindsdien al drie keer sluiten. Dat gebeurde vanwege problemen met veiligheid, administratie en dierenwelzijn. Ook vond er een reeks bijtincidenten plaats en ontsnapte in 2021 een roedel wolven, waarvan een deel werd afgeschoten.
Volgens eigenaar Sauveur Ferrara werd de laatste sluiting in 2022 opgelegd omdat het park niet kon voldoen aan een wettelijke eis voor de dierenarts. De dierenarts verloor zijn verplichte certificaat van bekwaamheid na een negatieve beoordeling door een nationale commissie.
Zonder dit certificaat mag een dierentuin volgens de Franse wet geen bezoekers ontvangen. Ferrara stelde dat er sprake was van belangenverstrengeling. Volgens hem bestaat de commissie uit vertegenwoordigers van gevestigde dierentuinen, die nieuwe kandidaten vanuit concurrentie-oogpunt zelden toelaten.
Rechtszaak
Ferrara liet in 2023 weten juridische stappen te ondernemen tegen deze gang van zaken. In de tussentijd wilde hij de dieren op eigen kosten verzorgen. In maart van dit jaar besloot de rechtbank dat de lokale autoriteiten de dierentuin definitief mochten sluiten. Sindsdien is het verboden bezoekers toe te laten en moeten de dieren verplicht bij erkende instellingen worden ondergebracht.
Samen met lokale organisaties probeert het Natuurhulpcentrum de dieren op te vangen en te herplaatsen. Volgens de organisatie hebben de dieren geen waarde meer voor fokprogramma’s, waardoor weinig instellingen bereid zijn ze over te nemen. Het centrum vraagt om donaties om de kosten van de opvang te financieren.














