Een nieuw magazine biedt een kijkje bij het wel en wee van een van de snelst groeiende dierenparken van Nederland: ZooParc Overloon. Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum geeft het Brabantse dierenpark sinds kort een jubileummagazine uit. Daarin komen verschillende betrokkenen uitgebreid aan het woord.
In plaats van algemene diereninformatie of een kinderlijke insteek, werd dit tijdschrift professioneler aangepakt. In vijftig pagina’s wordt dieper ingedoken op de geschiedenis, het beheren en de toekomstige ontwikkelingen van het dierenpark. Diverse sleutelfiguren achter ZooParc schreven iets voor het blad, onder wie Dirk Lips. Hij is eigenaar van moederbedrijf Libéma en trok ZooParc met zeven miljoen euro aan investeringen uit het slop.
In 2015 ging de vorige eigenaar van ZooParc, Zodiac Zoos, namelijk failliet. “Een van de boeiendste 48 uur uit mijn loopbaan”, zegt Lips over het korte tijdsbestek waarin Libéma het park na het faillissement weer operationeel wist te krijgen. Sindsdien groeide het bezoekersaantal van 90.000 naar 240.000 per jaar.
Die groei was mede te danken aan een reeks forse investeringen. De niet aantrekkelijke collectie van Zodiac werd grondig opgefrist met de komst van onder andere giraffen, tijgers en leeuwen. Later verschoof de focus van attractieve naar meer unieke, zeldzame diersoorten. Voor veel van de nieuwe verblijven was ontwerper Rick Merkx verantwoordelijk, die in het magazine ook uitgebreid aan het woord komt.
Afdelingen van het dierenpark
Het magazine staat verder stil bij andere specifieke veranderingen in de diercollectie sinds de opening. Ook zijn er verschillende oude foto’s en plattegronden in terug te vinden. Het merendeel van het blad bestaat uit interviews met medewerkers van verschillende afdelingen, zoals dierverzorging, educatie, de facilitaire dienst, de gastenservice en het parkmanagement. Eén ding wordt uit het hele tijdschrift duidelijk: men ziet Ngyuwe, een nieuw themagebied voor Afrikaanse diersoorten, als een kroon op het werk.
Souvenirs
Ter gelegenheid van Ngyuwe verschenen, naast het magazine, ook diverse unieke souvenirs. Zo zijn er Ngyuwe-pins te koop en kwamen er sleutelhangers, magneten en knuffels van specifieke diersoorten uit het nieuwe Afrikaanse gebied. Opvallende producten zijn onder meer knuffels en magneten van relatief onbekende diersoorten als violettoerako’s, penseelzwijnen en nachtaapjes. Deze zijn, net als het jubileummagazine, te koop in het hoofdgebouw van ZooParc.