Diergaarde Blijdorp vraagt sinds kort geld voor een papieren plattegrond. Het noodlijdende dierenpark kampte vorig jaar met een verlies van enkele miljoenen euro’s. Om financieel weer boven water te komen, werden recent de entreeprijzen aangepast. Een volgende extra inkomstenbron moet de parkplattegrond worden.
Bezoekers betalen vanaf nu 1 euro voor de papieren kaart, die eerder gratis verkrijgbaar was bij de ingang. De nieuwe versie kreeg de nieuwe naam Expeditiekaart, al bleef het ontwerp grotendeels ongewijzigd. Wel zijn er op de achterkant quizvragen en een woordzoeker toegevoegd. Met een QR-code moeten bezoekers gestimuleerd worden om ook de Blijdorp-app te gebruiken, waar nog meer quizzen beschikbaar zijn.
Blijdorp biedt als alternatief een gratis zomerspeurtocht aan in de voormalige uitgiftebakken van de plattegrond. In het boekje staat ook een verkleinde versie van de plattegrond afgebeeld. Het is verder vooral vormgegeven als een boekje voor kinderen. Jonge Blijdorp-bezoekers kunnen erin vragen beantwoorden, stickers plakken en meer leren over de verschillende gebieden in het park. Voor het initiatief werkt Blijdorp samen met speelgoedmerk Playmobil.
Artis
Blijdorp is niet de eerste Nederlandse dierentuin die geld vraagt voor een plattegrond. Artis in Amsterdam hanteert al langer een tarief van 2 euro voor een papieren kaart. Volgens de dierentuin geldt deze bijdrage als donatie voor de restauratie van het Artis-Aquarium. Of de opbrengsten van de nieuwe plattegrond in Blijdorp aan een specifiek doel worden besteed, is onduidelijk. De kaart is op meerdere plekken in het park verkrijgbaar.